Angelica Mesiti

 

Angelica Mesiti har länge fascinerats av performance som en form för storytelling, och som ett sätt att uttrycka sociala tankar i fysisk form.

Under senare år har hon gjort videoverk som visar hur kultur kan manifesteras genom icke-språklig kommu­nikation, i synnerhet genom ljudens och gesternas vokabulärer.

Mesitis installation Mother Tongue som visas på två skärmar undersöker hur samhällsgrupper med stor mångfald i och omkring Århus i Danmark knyter an till sitt kulturella arv genom musik, sång och storytelling. Verket beställdes ursprungligen när Århus var Europas kulturhuvudstad 2017, och tar sin utgångspunkt i den danska Højskolesangbogen. I en serie publika och icke offentliga framträdanden framför olika samhällsgrupper traditionella folksånger, från somalisk blues till marsch­musik och bröllopsdanser.

Nyligen genomförda utställningar: The Musical Brain, The High Line New York, USA (2021); Angelica Mesiti: Mother Tongue, Auckland Art Gallery Toi o Tamaki, Nya Zeeland (2020); Assembly, Arnolfini, Bristol, Storbri­tannien (2020); Busan Biennale 2020: Words at an Exhibition: An Exhibition in Ten Chapters and Five Poems, Museum of Contemporary Art Busan, Sydkorea (2020); The Future of Silence, Nam June Paik Art Cen­tre, Sydkorea (2020); Assembly, Australiens paviljong, 58:e Venedigbiennalen (2019); When Doing Is Saying, Palais de Tokyo, Paris, Frankrike (2019); Relay League, Art Sonje Centre, Seoul, Sydkorea (2018); Angelica Mesiti, National Gallery of Australia, Canberra (2017); The Colour of Saying, Lilith Performance Studio, Malmö (2015); Mom, am I Barbarian?, 13:e Istanbulbiennalen, Istanbul, Turkiet (2013) och Sharjah Biennale 11, Förenade Arabemiraten, curerad av Yuko Hasegawa (2013).

 
 

Angelica Mesiti, Mother Tongue, 2017 (still). Foto Hendrik Zeitler