Filipa César

 

Filipa César är konstnär och filmskapare, baserad i Berlin. Hon är intresserad av de porösa gränserna mellan rörlig bild och hur den uppfattas, dokumentärens skön­litterära dimensioner, samt av ekonomin, politiken och poesin som finns inneboende i filmskapandet.

Flera av Césars experimentella filmer har fokuserat på motståndet som präglat Portugals geopolitiska historia. Filmerna ifrågasätter historieproduktionens mekanis­mer och skapar utrymme för subjektiv kunskapspro­duktion. César har forskat om biograffilmens ursprung i Guinea-Bissau, dess fantasivärldar och styrkor, och vidareutvecklat denna forskning till det kollektiva pro­jektet, Luta ca caba inda (Kampen är inte över än).

Quantum Creole är en experimentell dokumentärfilm om kollektiv forskning om kreolisering, och tar upp dess historiska, ontologiska och kulturella krafter. Med hän­visning till kvanten, den minsta fysiska enheten i någon interaktion, använder filmen olika föreställningsformer för att tolka den subversiva potentialen i vävning som en kreolsk kod. Medan hålkortstekniken som utvecklades för den mekaniska vävstolen var avgörande i utveck­lingen av datorer, så är binär kod mer lik den uråldriga vävtekniken än skrivande. De kreolska folken i Västafrika vävde in kodade budskap om socialt och politiskt mot­stånd i textilier, som en motkraft mot kolonisatörernas språk och teknologier. Därför är det viktigt att under­söka ”textila” egenskaper hos texter i dagens digitala värld, liksom hur kreol kan avkodas och förstås som ett sätt att tänka om världen. En uppgift som sträcker sig bortom den rent språkliga sfären.

Césars första essäfilm i långfilmsformat, Spell Reel, premiärvisades på Forum-sektionen vid den 67:e Berlinale (2017). Utställningar och visningar i urval: Tabakalera, San Sebastian, Spanien, 29th São Paulo Biennial (2010); Manifesta 8, Cartagena (2010); Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2011–15); Jeu de Paume, Paris (2012); Khiasma, Paris (2011–2015); Kunstwerke, Berlin (2013); SAAVY Contemporary, Berlin (2014–15); Tensta konst­hall, Spånga (2015); Mumok, Wien (2016); Contour 8 Biennial, Mechelen (2017); Gasworks, London (2017) och MoMA, New York (2017).

 
 

Filipa César, Quantum Creole, 2021. Foto: Hendrik Zeitler